Skip to content

S:252 Wanita Dalam 'Iddah Keluar Mengundi

Posted on:December 21, 2023 at 03:07 AM

Soalan

Adakah wanita yang dalam iddah berkabung boleh keluar mengundi?

Jawapan

Alhamdulillah, puji dan syukur kepada Ilahi atas pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga, para sahabat dan mereka yang mengikut jejak langkah Baginda hingga ke Hari Kesudahan.

‘Iddah dari sudut bahasa bermaksud kiraan,hitungan atau bilangan. Ini kerana ia merangkumi bilangan suci daripada haid dan juga bilangan bulan.

Dari segi istilah, ‘iddah ialah nama bagi tempoh tertentu bagi seseorang perempuan menunggunya, semata-mata mematuhi perintah Allah (ta’abbudi) atau sebagai tanda kesedihan terhadap pemergian suami, atau memastikan rahimnya bersih daripada kandungan. (Lihat al-Fiqh al-Manhaji, 3/61)

Hikmah ‘Iddah bagi kematian suami yang disyariatkan dengan bertujuan:

Iddah bagi wanita yang masih didatangi haid yang kematian suami: 4 bulan 10 hari. Hal ini sebagaimana firman Allah SWT:

وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجًا يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْرًا

Maksudnya: “Dan orang-orang yang mati di antara kamu serta meninggalkan isteri-isterinya hendaklah mereka (isteri-isteri) menunggu empat bulan sepuluh hari.”

(Surah al-Baqarah: 234)

‘Iddah kerana kematian ialah `iddah yang diwajibkan kepada isteri yang kematian suami:

Perempuan yang berada di dalam ‘iddah kerana kematian wajib ke atasnya melakukan perkara seperti berikut:

Ini berdasarkan hadith yang diriwayatkan oleh Ummu Habibah R.Anha:

لاَ يَحِلُّ لاِمْرَأَةٍ مُسْلِمَةٍ تُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ أَنْ تُحِدَّ فَوْقَ ثَلاَثَةِ أَيَّامٍ، إِلاَّ عَلَى زَوْجِهَا أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْرًا

Maksudnya: Tidak halal bagi perempuan yang beriman dengan Allah dan hari Akhirat berkabung di atas kematian seseorang melebihi tiga hari melainkan apabila kematian suaminya. Dia hendaklah berkabung selama empat bulan dan sepuluh hari

Riwayat al-Bukhari (5339)

Wajib menetap di rumah yang didudukinya selama tempoh ‘iddah. Isteri juga tidak dibenarkan keluar melainkan sekiranya ada keperluan dan hajat. Ini seperti membeli keperluan makanan, bekerja sekiranya tidak membenarkannya untuk tinggal di rumahnya secara berterusan sepanjang tempoh ‘iddahnya dan isteri terpaksa menghilangkan kesunyian dengan berbual-bual bersama jiran.  (Lihat al-Fiqh al-Manhaji, 3/71-73)

طُلِّقَتْ خَالَتِي فَأَرَادَتْ أَنْ تَجُدَّ نَخْلَهَا فَزَجَرَهَا رَجُلٌ أَنْ تَخْرُجَ فَأَتَتِ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: بَلَى فَجُدِّي نَخْلَكِ فَإِنَّكِ عَسَى أَنْ تَصَدَّقِي أَوْ تَفْعَلِي مَعْرُوفًا

Maksudnya:Ibu saudaraku telah diceraikan dan dia ingin memetik buah tamarnya, tetapi seorang lelaki telah menegahnya keluar. Lalu, dia pergi menemui Nabi SAW. Lantas Baginda bersabda: “Ya, keluarlah dan petiklah buah tamar itu. Mudah-mudahan engkau akan bersedekah ataupun melakukan kebaikan.”

Riwayat Muslim (1483)

Imam al-Nawawi menyatakan dalam syarahnya: “Hadith ini adalah dalil membolehkan wanita beriddah bain untuk keluar bagi suatu hajat keperluan. Pendapat mazhab Malik, al-Tsauri, al-Laits, al-Syafie, Ahmad dan lain-lain ulama bahawa dibenarkan wanita beriddah ba’in itu keluar pada hari siang bagi suatu hajat. Mereka juga mengharuskan juga keluar bagi wanita yang kematian suami dan dalam hal ini dipersetujui juga oleh Abu Hanifah sekalipun dalam kes talak bain beliau berkata tidak boleh keluar, sama ada malam atau pun siang. Hadith ini juga adalah dalil bahawa digalakkan bersedekah dengan tamar apabila tiba masa menuainya, begitu juga dengan memberinya sebagai hadiah. Digalakkan juga agar pemilik tamar itu sendiri yang melakukan serta mengingatkan perkara yang makruf dan kebaikan.  (Lihat Syarh al-Nawawi ‘ala Sahih Muslim, 10/108)

Imam Romli di dalam kitabnya menyatakan, keharusan ini terikat dengan satu syarat iaitu hendaklah wanita ber’iddah hanya keluar pada waktu siang dan mesti balik bermalam di rumah tempat ‘iddahnya. (Lihat Nihayah al-Muhtaj, 7/156)

Selain itu Jabatan Kemajuan Islam Malaysia ada mengeluarkan garis panduan bagi wanita yang ber’iddah iaitu:

Antara maksud dan makna ihdad pada bahasa adalah tegahan. Daripada itu seorang wanita ditegah untuk berhias dan yang membawa kepada maknanya semata-mata untuk menzahirkan rasa sedih. (Lihat Lisan al-‘Arab, al-Misbah al-Munir dan Mukhtar al-Sihah dalam perkataan “حَدَد”)

Sedangkan pada makna istilah, ia memberi maksud seorang wanita di tegah untuk berhias dan yang membawa kepada maknanya pada tempoh tertentu dalam keadaan tertentu. Yang demikian itu menegah daripada bermalam selain daripada rumahnya. (Lihat Fath al-Qadir, 3/293; Nihayah al-Muhtaj, 7/140; dan, al-Mughni li Ibn Qudamah, 9/166)

Manakala mengundi pula menurut Kamus Dewan Edisi Keempat[1] didefinisikan:

Berdasarkan persoalan di atas, Kami berpendapat hukumnya dibolehkan keluar untuk mengundi akan tetapi dengan syarat dan panduan berikut:

Sehubungan dengan itu dapat disimpulkan bahawa hukum seorang wanita yang berada dalam keadaah untuk keluar mengundi adalah harus. Ini kerana mengundi merupakan suatu kewajipan yang perlu dilakukan sendiri tanpa boleh diwakil. Selain itu, ia termasuk dalam kategori wajib mudayyaq (kewajipan yang mesti dilakukan dalam tempoh tertentu sahaja) memandangkan tempoh mengundi adalah terhad dengan masa yang ditentukan dan tidak boleh ditangguhkan kepada masa lain.

Semoga Allah SWT memberikan kita kefahaman dalam memahami agama ini. Amin.

Wallahua`lam.

Bertarikh 6 Januari 2022 bersamaan 3 Jamadil Akhir 1443H

[1] Lihat: https://prpm.dbp.gov.my/Cari1?keyword=undi&d=175768&